Gdyby mogli, Polacy wybraliby szczepionki Pfizer

back Zobacz pozostałe nasze sondaże
  • Gdyby była możliwość wyboru 43,2% Polaków chciałoby przyjąć szczepionkę firmy Pfizer, 26,8% Moderny, a tylko 8,3% Astra Zeneca.
  • Większość Polaków jest przeciwnych zamykaniu salonów fryzjerskich, sklepów meblowych czy księgarń. Ponad 60% uważa, że należy zamknąć kościoły.
  • Niemal 2/3 respondentów nie uważa za słuszne zamknięcie po 20 marca b.r., hoteli, a więcej niż połowa sprzeciwia się zamykaniu szkół, restauracji, obiektów sportowych, galerii handlowych i kin.
  • 64,9% Polaków twierdzi, że zakrywa twarz maseczką szczelnie, co dziesiąty przyznaje, iż pozostawia odsłonięty nos.

 

Gdyby Polacy mogli wybierać, którą szczepionkę otrzymają, to 43,2% skorzystałoby z preparatu firmy Pfizer, 26,8% z Moderny, a 20,1% z niedostępnej jeszcze szczepionki opracowanej przez firmę Johnson&Johnson. Szczepionkę Astra Zeneca przyjęłoby 8,3% uczestników sondażu, rosyjską Sputnik V – 3,6%, a chińską CoronaVac 2,8%. Szczepionkę obojętnie którego producenta przyjęłoby 9,7% ankietowanych.

 

Najnowszy sondaż Centrum Badawczo-Rozwojowego BioStat® przeprowadzono od 18 do 19 marca 2021 roku metodą CAWI na grupie 1067 Polaków, reprezentatywnej pod względem płci i wieku. CBR BioStat® monitoruje wpływ pandemii SARS-CoV-2 na życie Polaków od marca ubiegłego roku.

 

wybór szczepionki przeciw COVID

 

61,3% Polaków chce mieć możliwość wyboru szczepionki na COVID-19 w zależności od jej producenta. To mniej niż w lutym 2021 r., kiedy wybór chciało mieć 74,4% ankietowanych. W marcowym sondażu 24,6% respondentów przyznało ponadto, że nie chce się szczepić, a dalszych 14,1% uznało, że jest im to obojętne. Wyraźnie częściej niechęć wobec szczepienia wyrażają kobiety (29,5%) niż mężczyźni (19,6%). Z kolei mężczyźni częściej nie przykładają wagi do producenta szczepionki (17,3%) niż kobiety (11,0%).

 

wybór szczepionki przeciw COVID

 

Respondenci zostali zapytani o to, które z wymienionych punktów powinny zostać zamknięte ze względu na pogarszającą się sytuację epidemiczną. Aż 6 na 10 ankietowanych jest zdania, że całkowicie zamknięte powinny zostać Kościoły oraz miejsca kultu. 1/3 badanych Polaków wskazała na konieczność zamknięcia sklepów meblowych, a ponad 1/4 – salonów fryzjerskich i kosmetycznych oraz księgarni i punktów prasowych. Respondenci najrzadziej wskazywali na konieczność zamknięcia banków, pozytywnie w tej kwestii wypowiedział się zaledwie co szósty ankietowany. W porównaniu do wyników badania przeprowadzonego w lutym br. zdecydowanie wzrósł odsetek wskazań na konieczność zamknięcia Kościołów i miejsc kultu – z 41,5% do 60,8%.

 

wybór szczepionki przeciw COVID

 

Niemal 2/3 respondentów nie uważa za słuszne zamknięcie, po 20 marca b.r., hoteli, z kolei utrzymanie zamknięcia restauracji, pubów i kawiarni negatywnie ocenia 6 na 10 badanych. Więcej niż połowa ankietowanych uznała za niesłuszne zamknięcie galerii handlowych, instytucji kultury, obiektów sportowych oraz powrót do nauczania zdalnego dzieci uczących się w klasach 1-3 szkół podstawowych.

 

wybór szczepionki przeciw COVID

 

Wprowadzenie lockdownu na terenie całej Polski popiera w sumie 41% Polaków, a przeciwnych jest 59%. Poparcie częściej wyrażają mężczyźni (co drugi), niż kobiety (co trzecia). Im starsi respondenci, tym liczniej popierają całkowite zamknięcie kraju jako sposób walki z pandemią. Za lockdownem jest niemal dwie trzecie osób w wieku powyżej 55 lat, 51,6% w wieku od 45 do 54 lat, ale tylko 19,4% w wieku od 18 do 24 lat. W najmłodszej grupie wiekowej najsilniejszy jest też sprzeciw – 80,6% wskazań.

 

wybór szczepionki przeciw COVID

 

wybór szczepionki przeciw COVID

 

Podczas zbliżających się świat wielkanocnych więcej niż 1/3 ankietowanych zamierza przestrzegać obostrzeń i ograniczyć spotkania rodzinne i wyjazdy, z czego odsetek wskazań wzrastał znacząco wraz z wiekiem badanych – od 23,6% w przypadku najmłodszej grupy wiekowej do 51,1% wśród badanych z najstarszej grupy. Odsetek respondentów, którzy zamierzają przestrzegać obostrzeń wzrósł w porównaniu do wyniku uzyskanego w badaniu przeprowadzonym w dniach 09-10.03.2021 r., gdzie ograniczenie spotkań rodzinnych i wyjazdów w okresie zbliżających się świąt zadeklarowało 28,8% ankietowanych Polaków. Warto jednak zauważyć, iż również ponad 1/3 badanych planuje spotkać się z bliskimi bez względu na wprowadzone obostrzenia, odsetek wskazań malał z kolei wraz z wiekiem badanych. 1/4 respondentów zadeklarowała pozostanie w domu na święta, jest to wynik niższy o 4,1 pp. względem poprzedniej edycji badania.

 

wybór szczepionki przeciw COVID

 

W okresie gwałtownie rosnącej liczby zachorowań na COVID-19 zapytano Polaków o to czy noszą obowiązkowe maseczki w miejscach publicznych. 3,4% ankietowanych przyznało, że nie nosi lub zakłada maseczki chroniące usta i nos jedynie w wyjątkowych okolicznościach, kolejnych 3,7% raczej odsłania nos lub usta, zaś 20,7% przeważnie nosi maseczki, lecz sporadycznie ich nie zakłada. Zdecydowaną deklarację zakładania maseczek osłaniających usta i nos, w każdych okolicznościach, potwierdziło 72,3% uczestników sondażu.

 

wybór szczepionki przeciw COVID

 

Zapytani o sposób noszenia maski w przestrzeni publicznej Polacy wskazują najczęściej, że szczelnie zakrywają nos i usta (64,9%). Co piąty respondent luźno zakrywa nos i usta, co dziesiąty przyznaje, iż pozostawia odsłonięty nos. Do zwyczaju osuwania maseczki na brodę lub noszenia w kieszeni zamiast na twarzy przyznaje się 2% pytanych, natomiast 2,2% nie nosi wcale.

Im starsi respondenci, tym częściej dbają o szczelne przyleganie maseczki do twarzy. Młodzi Polacy (w wieku od 18 do 24 lat 19,4%) z kolei najczęściej pozostawiają odsłonięty nos.

 

wybór szczepionki przeciw COVID

 

Maseczki płócienne wielowarstwowe lub z wkładem w połowie marca nosi 45,8% Polaków, natomiast jednorazowe „chirurgiczne” 44,7%, a z filtrem klasy FFP2 i FFP3 – 7,3% ankietowanych. W lutym, kiedy rząd wprowadził obowiązek noszenia maseczek przylegających do twarzy, zakazując równocześnie używania przyłbic oraz elementów odzieży, Polacy deklarowali zamiar noszenia przede wszystkim jednorazowych maseczek „chirurgicznych” (41,14%) oraz płóciennych (38,7%). o 5,5 punktu procentowego wyższa była liczba respondentów, którzy chcieli używać masek z filtrem FFP2 i FFP3. Mniejszy od zapowiadanego okazuje się również odsetek osób, które maseczek nie noszą – zamiaru takie nie miało 7,0% uczestników sondażu w lutym, natomiast w marcu nie nosi maseczek wcale 2,2% Polaków.

 

wybór szczepionki przeciw COVID

 


 

Sondaż „Opinie Polaków podczas pandemii SARS-CoV-2” przeprowadziło Centrum Badawczo-Rozwojowe BioStat® w dniach od 18 do 19 marca 2021 roku. Badanie zrealizowano metodą CAWI na grupie 1067 Polaków, reprezentatywnej ze względu na płeć i wiek. To kolejny sondaż z cyklu badań opinii Polaków, jakie prowadzi BioStat® podczas epidemii koronawirusa.

Realizacja badania:
2021.03.19

Próba badawcza:
Ogólnopolska, n = 1067

Pełna wersja raportu:
Pobierz
Wielkość pliku: 643 KB

Skontaktuj się z naszym specjalistą w celu uzyskania dostępu do pełnej wersji raportu.

Dr Monika Jaremków

Dr Monika Jaremków

Dyrektor ds. B+R
Tel.: (+48) 534 702 007
badania@biostat.com.pl

Zobacz inne

Zobacz wszystkie raporty rynkowe
Zapraszamy przedstawicieli mediów do publikacji wyników sondaży. Wszystkie sondaże opublikowane w serwisie są otwarte do dalszych publikacji (prosimy o podanie CRB BioStat jako źródła danych).
Zadzwoń do nas Napisz