Aktualności

BioStat® Centrum
Badawczo-Rozwojowe

2024 2023 2022 2021 2020 starsze
Ukazał się Raport Rynku Prawniczego 2023/2024
27
Luty
2024
Ukazał się Raport Rynku Prawniczego 2023/2024
Centrum Badawczo-Rozwojowe Biostat brało udział w stworzeniu drugiej edycji Raportu Rynku Prawniczego, zainicjo...
Afazja poudarowa. Biostat w badaniu klinicznym w USA
15
Luty
2024
Afazja poudarowa. Biostat w badaniu klinicznym w USA
Centrum Badawczo-Rozwojowe Biostat przygotowało system randomizacyjny na potrzeby badania klinicznego realizowa...
To był dobry rok! Podsumowanie 2023 roku w Biostacie
29
Styczeń
2024
To był dobry rok! Podsumowanie 2023 roku w Biostacie
Podsumowujemy 2023 rok w grupie Biostat. Miło nam poinformować, że ostatnie 12 miesięcy zamknęliśm...
Biostat partnerem badania „Bezpieczeństwo cyfrowe Polaków”
26
Styczeń
2024
Biostat partnerem badania „Bezpieczeństwo cyfrowe Polaków”
Firma SMSAPI opublikowała raport „Bezpieczeństwo cyfrowe Polaków”. Raport zawiera nie tylko ...
Badania opinii dla Stowarzyszenia Otwarte Klatki
12
Styczeń
2024
Badania opinii dla Stowarzyszenia Otwarte Klatki
Centrum Badawczo-Rozwojowe Biostat od 5 lat współpracuje ze Stowarzyszeniem Otwarte Klatki, działającym ...
Monitorowanie badań klinicznych. Nowy kurs w ofercie szkoleniowej Biostatu
02
Styczeń
2024
Monitorowanie badań klinicznych. Nowy kurs w ofercie szkoleniowej Biostatu
Osoby pracujące na stanowisku monitora badań klinicznych (CRA) lub dopiero aspirujące na to stanowisko, mogą ju...
01
December
2023
01
gru
2023

Jak konsumenci korzystają z prawa do reklamacji? Badanie dla Fundacji Konsumentów

Jak konsumenci korzystają z prawa do reklamacji? Badanie dla Fundacji Konsumentów

 

Centrum Badawczo-Rozwojowe Biostat zrealizowało Jesienne Badanie Konsumenckie dla Fundacji Konsumentów. Głównym tematem badania była sytuacja konsumentów w Polsce w kontekście prawa do reklamacji.

 

We wrześniu 2023 roku zrealizowaliśmy Jesienne Badanie Konsumenckie dla Fundacji Konsumentów. Badanie poprzedzało uruchomienie przez Fundację bezpłatnego serwisu konsumersi.pl, poprzez który polscy konsumenci mogą otrzymać pomoc w spornych sprawach i procesach reklamacyjnych.

 

Badanie na temat świadomości praw konsumenckich zostało przeprowadzone metodą CAWI wśród 1000 respondentów. Była to reprezentatywna grupa ze względu na płeć, wiek i wielkość miejscowości zamieszkania.

 

- Badanie dotyczyło reklamacji zakupionych towarów i usług oraz interakcji pomiędzy konsumentami, a przedsiębiorcami, czyli sytuacji, w których celem jest rozwiązanie problemów konsumenckich. Zbadaliśmy ile razy w ciągu ostatnich 3 lat respondentom zdarzyło się złożyć reklamację, jakich towarów one dotyczyły, czy mieli wątpliwości przed złożeniem reklamacji i z czego one wynikały

– tłumaczy Agnieszka Kurpanik – koordynatorka badania.

 

Zbadaliśmy także rozpoznawalność instytucji/organizacji pomagających konsumentom (znajomość spontaniczna i wspomagana). Respondenci wypowiedzieli się, czy zgłaszane reklamacje/skargi były załatwiane zgodnie z ich oczekiwaniami oraz z jakimi powodami odrzucenia reklamacji się spotkali.

 

Na dalszym etapie badaliśmy, czy po odrzuceniu przez przedsiębiorcę reklamacji/skargi, respondenci próbowali dochodzić swoich spraw - napisali odwołanie, kontaktowali się z prawnikiem, robili awanturę, kontaktowali się z instytucją broniącą praw konsumentów.

 

Respondenci ocenili także, jakiego rodzaju wsparcie byłoby, w ich opinii, najlepsze w przypadku pojawienia się problemu z odrzuceniem reklamacji/skargi - porada telefoniczna lub e-mailowa, interwencja prawnika, wywarcie wpływu na sprzedawcę poprzez opublikowanie reklamacji w Internecie, pośrednictwo organizacji konsumenckiej w ponownym wysłaniu reklamacji/skargi do sprzedawcy.

 

- Badanie pozwoliło na poznanie skłonności respondentów do skorzystania z odpłatnej pomocy w rozwiązaniu problemu konsumenckiego w poszczególnych sytuacjach np. przy napisaniu pisma reklamacyjnego, przy odwołaniu się od odrzuconej reklamacji, przy złożeniu pozwu do sądu, przy mediacji z przedsiębiorcą i innych

– dodaje Agnieszka Kurpanik.

 

 

Copyright© 2023 Biostat
Cookies