Metody jakościowe opierają się na parametrach niemierzalnych liczbowo i ukierunkowane są na zrozumienie badanych postaw czy zjawisk. Z tego powodu mają zastosowanie zwłaszcza przy badaniach opinii czy indywidualnych motywacji, preferencji i postaw respondentów lub też — podczas zbierania informacji o pewnej nowej, niespotykanej dotąd, jakości.
Podstawowym założeniem badania metodą jakościową jest przekonanie o wyższej skuteczności „pogłębionej analizy mniejszej liczby przypadków, niż powierzchowne dużej” — analiza pogłębiona pozwala bowiem na pozyskanie bardziej szczegółowych i unikalnych danych. Bardzo istotny wpływ na rzetelność badania ma w tym wypadku dobór próby (na ogół niereprezentatywnej i dobieranej celowo) oraz doświadczenie moderatora. Wyniki uzyskane przy pomocy metody jakościowej warto potwierdzić liczbowo, wykorzystując w tym celu metody ilościowe. Pomiar jakościowy może jednak stanowić również swoistą eksploracyjną część zbierania danych i służyć rzetelnemu zaprojektowaniu badania bazującego na metodyce ilościowej, jak również i odwrotnie — dokonywać wyjaśnienia wskazań uzyskanych drogą ilościową.
następujących metod jakościowych.
Grupowe (FGI)
pogłębione (FGI)
(Desk Research)
(Mystery Shopping)
- Badanie opakowań nowych produktów
- Badania Rynku
- Badania Tajemniczego Klienta
- Badania Marketingowe
- Badania Reklamy
- Badania Opinii
- Badania wizerunku marki
- Badania charakterystyki grup docelowych
- Wskazówki do strategii marketingowych
- Dają niepowtarzalną okazję, żeby stanąć twarzą w twarz z ankietowanym;
- Możemy uzyskać często niestandardowe spojrzenie na problem badawczy;
- Pozwala na poruszenie skomplikowanych oraz szczegółowych tematów badawczych;
- Możliwość poznania niezauważalnych na co dzień zjawisk;
- Pozwala zebrać wiele informacji w krótkim czasie;
- Większy wpływ na realizację badania niż w przypadku badań ilościowych.