
Badanie rynku
Bądź na bieżąco / pozostań konkurencyjny
powinna zdecydować się na badania rynku?


Gdybyś wcześniej przeprowadził badanie rynku zdołałbyś w porę odpowiedzieć na oczekiwania klientów. Dzięki temu nie musiałbyś się obawiać konkurencji i spadku wyników sprzedaży na skutek podjętych przez nią działań.
Co można badać w trakcie projektów market research?
Potrzeby konsumentów to oczywiście nie jedyny aspekt, który może zostać poddany weryfikacji podczas badań rynkowych. W ich trakcie można pochylić się również nad kwestią świadomości marki. Istnieje kilka sposobów, aby dowiedzieć się, w jaki stopniu określona marka jest znana wśród docelowych klientów:
- świadomość spontaniczna: w tym przypadku uczestnik badania jest proszony o wskazanie wszystkich marek, które kojarzą mu się z danym produktem. Respondentowi nie są wskazywane jakiekolwiek nazwy brandów, spośród których mógłby dokonać wyboru;
- świadomość wspomagana: badanym przedstawia się listę brandów i prosi o wybranie tych wszystkich, które są im znane. W celu weryfikacyjnym warto uwzględnić w kafeterii odpowiedzi kontrolne, które odnoszą się się marek niepowiązanych w żadnym stopniu z produktem;
- świadomość TOM (ang. Top of Mind): określa wskaźnik odnoszący się do częstotliwości wskazań określonych marek jako pierwszych z kolei.
- CATI: badania telefoniczne prowadzone z użyciem systemu komputerowego umożliwiającego automatyczne kodowanie danych. Dzięki temu jesteśmy w stanie skrócić o wiele godzin całkowity czas realizacji. Oprogramowanie pozwala także uniknąć błędów logicznych podczas wprowadzania odpowiedzi udzielanych przez respondentów;
- CAWI: ankiety internetowe, które uczestnicy badania mogą wypełniać w dowolnym czasie z wykorzystaniem komputera z dostępem do Internetu. W celu uzyskania uprawnień do rozpoczęcia ankiety wymaga się wskazania loginu oraz hasła, co zapewnia poczucie anonimowości;
- CAPI: ilościowe wywiady ankietowe prowadzone w terenie. Ankieterzy zbierają odpowiedzi od respondentów wprowadzając je za pomocą aplikacji na urządzeniu mobilnym. Możliwe jest także zaprezentowanie uczestnikom badania materiałów audio-wizualnych;
- PAPI: tradycyjna ankietyzacja za pomocą papierowych kwestionariuszy. Rozwiązanie tego typu jest czasochłonne z uwagi na konieczność ręcznego kodowania. Pozwala jednak w krótkim czasie zebrać ankiety od osób zgromadzonych w określonym miejscu (ankiety audytoryjne).




Do jakościowych badań rynku możemy natomiast zaliczyć zwłaszcza indywidualne wywiady pogłębione (IDI) oraz zogniskowane wywiady grupowe (FGI). W obu przypadkach nad prawidłowym przebiegiem badania czuwa moderator, który sprowadza rozmowę na właściwy kierunek i zadaje pytania pomocnicze – zgodnie z założeniami przygotowanego wcześniej scenariusza. W przypadku wywiadów grupowych jego zadaniem jest również zapobieganie sytuacji zdominowania dyskusji przez pojedyncze osoby. Przebieg badań jakościowych jest nagrywany, co pozwala na stworzenie transkrypcji, a następnie wykonanie analizy jakościowej na ich podstawie.
Charakter danych branych pod uwagę podczas analizy

Najczęściej zadawane pytania.
Badanie rynku jest kompleksowym narzędziem pozwalającym ocenić szanse swojej działalności na rynku. Badanie rynku dostarcza wiadomości na temat popytu, podaży, działań konkurencji, preferencji i zachowań. Dzięki badaniu pozostaniesz konkurencyjny i będziesz na bieżąco z rynkowymi trendami.
Koszt badania rynku jest ustalany indywidualnie z klientem. Zależy on od skomplikowania badania i specyfiki grupy docelowej respondentów. Istotną kwestią wpływającą na cenę jest również technika badawcza zastosowana w badaniu rynku.
Badanie rynku posiada wiele zalet między innymi pozwala na zdobycie przewagi nad konkurencją co bezpośrednio przekłada się na poprawę wyników finansowych. Zbadanie trendów panujących na rynku pozwala też uniknąć błędnej inwestycji w produkt na, który nie ma zapotrzebowania.
Wedle potrzeb naszych klientów realizujemy badania klienta, badania produktu, badania konkurencji oraz badania segmentacyjne. W wybraniu odpowiedniego badania dla Ciebie pomoże Ci zespół ekspertów.
Badanie rynku jest realizowane zarówno za pomocą technik tradycyjnych jak i nowoczesnych. Badania ankietowe mogą być realizowane na panelu konsumenckiego z pomocą ekspertów, bądź samodzielnie za pomocą programu do ankiet SurvGo™. Stosowane są również tradycyjne metody takie jak desk research, indywidualne wywiady pogłębione (IDI) oraz zogniskowane wywiady grupowe (FGI).
Istnieje zatem wiele powodów ku temu, aby jak najszybciej zdecydować się na przeprowadzenie badania rynku. Pamiętaj, że konkurencja nie śpi, a Twoja bierność może skutkować trwałym spadkiem wyników sprzedaży oraz osłabieniem wizerunku. Nie przegap więc szansy na rozwój własnej firmy. Kluczowe decyzje biznesowe podejmuj w oparciu o wiarygodne dane z badań i analiz.
Oferta naszej agencji w zakresie badań rynku znajduje się tutaj.