Badania świadomości marki

Badania marki
Badania świadomości marki Istota znajomości marki Pomiar świadomości marki Nie tylko markowość Dlaczego warto Koszty - czy stać Cię na cięcie kosztów na badania inwestując duże środki na marketing?

Badania świadomości marki

Markowość (branding) jest jednym z aspektów, który kształtuje wybory konsumentów - ich zdaniem najlepiej sięgać po produkty/usługi znanych i sprawdzonych marek. Znajomość marki przekłada się zatem na jej kapitał - warto efektywnie nim zarządzać poprzez skuteczne działania promocyjne, oparte o rzetelnie przeprowadzone badanie świadomości marki.
 

Istota znajomości marki

Marka, jako swoisty wyróżnik każdego przedsiębiorstwa, pozwala identyfikować jego produkty, gwarantuje ich wysoką jakość oraz przyciąga uwagę konsumentów. Jej rozpoznawalność w gronie innych brandów (tzw. znajomość marki) wiąże się zatem z istnieniem marki w świadomości konsumenta oraz katalogiem skojarzeń, jakie ma on na jej temat. Dla monitorowania tych aspektów, a także aktualnej wartości i siły brandu, realizuje się tzw. badania świadomości marki (ang. Brand Awareness).
 

Pomiar świadomości marki

Badanie konsumenckiej świadomości marek koncentruje się na określeniu stopnia, w jakim konsument jest w stanie rozpoznać daną markę oraz skojarzyć ją z określoną kategorią produktów/usług. Metodologia badań bazuje w tym zakresie na trzech wskaźnikach - są to:
 
  Świadomość spontaniczna (ang. Spontaneous Brand Awareness)
 – odsetek respondentów, którzy potrafią bez wsparcia ze strony ankietera wskazać nazwę marki z danej grupy produktowej;
 
  Świadomość wspomagana (ang. Prompted Brand Awareness)
 – odsetek respondentów, którzy deklarują znajomość marki z danej grupy produktowej po przytoczeniu jej nazwy przez ankietera;
 
  Świadomość TOM (ang. Top of Mind Awareness)
 – odsetek respondentów, którzy samodzielnie wymieniają określoną markę jako pierwszą wśród brandów z danej grupy produktowej.
 
Badanie świadomości marki realizujemy jednorazowo lub cyklicznie, celem oceny skuteczność działań marketingowych. Skuteczny pomiar znajomości marek umożliwiają:
 
CATI
Ankietyzacja
telefoniczna CATI
CAWI
Ankietyzacja
internetowa CAWI
FGI/IDI
Wywiady
FGI/IDI
PAPI
Ankietyzacja
papierowa PAPI
CAPI
Ankietyzacja
wspomagana CAPI
 

Nie tylko markowość

Znajomość brandów stanowi często jedynie jeden z bloków tematycznych badania konsumenckiego. Badanie świadomości marki uzupełnia się o pomiar innych istotnych informacji o markowości, produktach czy usługach. Wraz z Brand Awareness bada się także m.in.:
  • postrzeganie marki;
  • zadowolenie z zakupu;
  • lojalność wobec brandu;
  • zwyczaje zakupowe.
 

Dlaczego warto

Brand to jeden najcenniejszych aktywów każdego przedsiębiorstwa - to jego wyróżnik i symbol. Badania świadomości marki pozwalają:
  • skutecznie promować markę;
  • kształtować pozytywny wizerunek brandu;
  • umacniać lojalność wobec marki;
  • budować przewagi konkurencyjne na rynku FMCG.

 

Zobacz: Badania marki

 

Koszty - czy stać Cię na cięcie kosztów na badania inwestując duże środki na marketing?

Badania znajomości marki oraz rozpoznawalności marki po przeprowadzonych kampaniach marketingowych/reklamowych to maksymalnie kilka procent budżetu akcji marketingowej. Pozwala na realną ocenę skuteczności kampanii, poznanie opinii klientów na temat prowadoznej kampanii, wyciągnięcie wniosków, realną ocenę pozytywnych i negatywnych elementów przeprowadznej kampanii.
 
- Nie mniej ważne jest poznanie świadomości marki przed kampanią marketingową. W dużej mierze pomoże określić obszary wymagające wsparcia. Zaplanowana kampania będzie ukierunkowana, więc na realne potrzeby marki i tym samym bardziej efektywna, co ma realne przełożenie na budżet - tłumaczy dr Monika Jaremków - dyrektor ds. B+R w Centrum Badawczo Rozwojowym Biostat.
 

 

Zobacz przykładowe realizacje. Case study: "Badania wizerunku marki"

Zobacz także

Jak sprawdzić znajomość marki wśród docelowych klientów?
Marka produktu spełnia kilka zasadniczych funkcji - odróżnia produkt od artykułów konkurencyjnych, stanowi gwarancję ...
2017-06-07 aktualizacja: 2023-12-07
Badania znajomości marki
Badania znajomości marki Marka pełni swego rodzaju rolę wizytówki przedsiębiorstwa przez co umożliwia identyfikac...
2016-10-10
Techniki i narzędzia w badaniach marketingowych
W erze dynamicznych rynków i rozwijających się technologii, badania marketingowe stają się kluczowym elementem strate...
2023-12-15
Badania marki. By lepiej zrozumieć pozycję marki na rynku
Badania marki pełnią istotną rolę w zrozumieniu jej pozycji na rynku i kształtowaniu strategii marketingowej. Planują...
2024-01-16 aktualizacja: 2024-01-23
Badanie trendów rynkowych
Badanie trendów konsumenckich to proces analizowania zmian w preferencjach, zachowaniach i oczekiwaniach konsumentów ...
2024-05-08 aktualizacja: 2024-05-10
Zrozumienie zachowań konsumentów poprzez badania marketingowe: Studium przypadku
Zrozumienie i dostosowanie się do zmieniających się zachowań konsumentów jest kluczowym elementem sukcesu każdego prz...
2023-12-17 aktualizacja: 2023-12-27
Pokaż więcej Pokaż więcej

Najczęściej zadawane pytania

W jaki sposób określić osobowość marki?

Osobowość marki można zdefiniować jako zestaw ludzkich cech, które klient będzie mógł z nią powiązać i utożsamić. Odnosi się ona do niematerialnego wymiaru marki, dlatego o jej osobowości mówimy, nie odwołując się do jej cech fizycznych oraz funkcjonalnych atrybutów.

Jakie benefity możemy uzyskać dzięki badaniu świadomości marki?

Poznając naszą grupę docelową, będziemy mogli prowadzić bardziej skuteczne działania promocyjne oraz budować przewagę nad naszą konkurencją. Dzięki badaniom będziemy w stanie również kształtować pozytywny odbiór marki, a z drugiej strony umacniać lojalność wśród naszych konsumentów.

Prowadząc skuteczne działania marketingowo-sprzedażowe zyskamy stałą grupę odbiorców, którzy pozostaną z nami na lata.

Czy warto przed przeprowadzeniem badania opracować strategię marketingową?

Opracowanie dobrej strategii marketingowej jest niezwykle ważne z punktu widzenia prosperującego przedsiębiorstwa, dlatego warto poświęcić na nią czas.

Powinna ona być dopasowana do specyfiki rynku, na którym zostanie wykorzystana. Ekspert powołany do tego zadania na pewno weźmie pod uwagę bieżącą sytuację rynkową oraz jej prognozowane zmiany w przyszłości.

Cała strategia marketingowa musi współgrać z wcześniej przyjętą misją oraz wizją przedsiębiorstwa, a także z jej celami. Grupa docelowa oraz persona, również powinna być uwzględniona podczas tworzenia strategii.

Copyright© 2023 Biostat
Cookies