eCRF e-karta obserwacji pacjenta
Dla farmacji ebiostat.pl
12 years of experience

Badania świadomości marki

Markowość (branding) jest jednym z aspektów, który kształtuje wybory konsumentów - ich zdaniem najlepiej sięgać po produkty/usługi znanych i sprawdzonych marek.

Znajomość marki przekłada się zatem na jej kapitał - warto efektywnie nim zarządzać poprzez skuteczne działania promocyjne, oparte o rzetelnie przeprowadzone badanie świadomości marki.

 

Istota znajomości marki

Marka, jako swoisty wyróżnik każdego przedsiębiorstwa, pozwala identyfikować jego produkty, gwarantuje ich wysoką jakość oraz przyciąga uwagę konsumentów. Jej rozpoznawalność w gronie innych brandów (tzw. znajomość marki) wiąże się zatem z istnieniem marki w świadomości konsumenta oraz katalogiem skojarzeń, jakie ma on na jej temat. Dla monitorowania tych aspektów, a także aktualnej wartości i siły brandu, realizuje się tzw. badania świadomości marki (ang. Brand Awareness).

 

Pomiar świadomości marki

Badanie konsumenckiej świadomości marek koncentruje się na określeniu stopnia, w jakim konsument jest w stanie rozpoznać daną markę oraz skojarzyć ją z określoną kategorią produktów/usług. Metodologia badań bazuje w tym zakresie na trzech wskaźnikach - są to:

  • świadomość spontaniczna (ang. Spontaneous Brand Awareness) – odsetek respondentów, którzy potrafią bez wsparcia ze strony ankietera wskazać nazwę marki z danej grupy produktowej;
  • świadomość wspomagana (ang. Prompted Brand Awareness) – odsetek respondentów, którzy deklarują znajomość marki z danej grupy produktowej po przytoczeniu jej nazwy przez ankietera; 
  • świadomość TOM (ang. Top of Mind Awareness) – odsetek respondentów, którzy samodzielnie wymieniają określoną markę jako pierwszą wśród brandów z danej grupy produktowej. 

Badanie świadomości marki realizujemy jednorazowo lub cyklicznie, celem oceny skuteczność działań marketingowych. Skuteczny pomiar znajomości marek umożliwiają:

Ankietyzacja telefoniczna CATI

Ankietyzacja internetowa CAWI

Wywiady FGI / IDI

Ankietyzacja papierowa PAPI

Ankietyzacja wspomagana CAPI

 

Nie tylko markowość

Znajomość brandów stanowi często jedynie jeden z bloków tematycznych badania konsumenckiego. Badanie świadomości marki uzupełnia się o pomiar innych istotnych informacji o markowości, produktach czy usługach. Wraz z Brand Awareness bada się także m.in.:

  • postrzeganie marki;
  • zadowolenie z zakupu;
  • lojalność wobec brandu;
  • zwyczaje zakupowe.

 

Dlaczego warto?

Brand to jeden najcenniejszych aktywów każdego przedsiębiorstwa - to jego wyróżnik i symbol. Badania świadomości marki pozwalają:

  • skutecznie promować markę;
  • kształtować pozytywny wizerunek brandu;
  • umacniać lojalność wobec marki;
  • budować przewagi konkurencyjne na rynku FMCG.
Zadzwoń do nas Napisz